Здравословното присъствие на децата в дигиталното пространство

Технологиите са навсякъде около нас и около нашите деца, но колко често се случва да се замислим за това как правилно оперираме с тях?

Именно с тази цел и с фокус върху децата се състоя образователната дискусия под заглавие: „Страшните компютри – вЕрно ли?! И какво е бъдещето на образованието“. Събитието се излъчи на живо във Facebook страницата на Компютърна академия IT STEP, а участие взеха и академиите Mindhub и „Роботика“.

По отношение на въпроса от името на събитието, Сергей Михайлов, изпълнителен директор на Компютърна академия IT STEP, заявява: „Ако компютърът в семейството се възприема като средство за изолиране на детето, то се затваря самó във виртуалния свят и тогава наистина може да бъде страшно. Една от нашите задачи е да стигнем до тези деца и до тези семейства, за да им покажем, че компютърът може да бъде нещо друго. Да покажем, че децата могат да използват компютъра с максимална полза докрай на живота си, с други думи – с образователни цели.“

„Забелязваме че, децата обичат освен да играят, и да създават игри. Ние ги стимулираме към това да творят и виждаме трансформация у тях, когато от чисти консуматори на игри, те започват да се чувстват и като създатели.“, допълва Стоян Трифонов, преподавател в Mindhub.

Иван Паунов, преподавател в Академия „Роботика“, изразява своето мнение във връзка с това какъв трябва да бъде образователният подход към децата, а именно: „Преподавателите, които и на мен са ми правили най-голямо впечатление като дете, са тези, които са били модел за подражание. Тези, които ти влизат в положението, разбират те дори когато просто не ти е ден, помагат ти и не те оставят на произвола.“

Представителят на Mindhub допълва, че децата трябва да се чувстват спокойни да сгрешат, защото ако детето сгреши/опита да направи нещо 10 пъти, а то стане на 11-тия, то вече знае 10 различни подхода. Малчуганите трябва да са свободни да експериментират, за да откриват сами различни решения.

„Нещо, което е изключително важно за децата е моделът „учене чрез игра“. Уменията, които децата развиват, когато играят на образователни игри или се учат на програмиране, например, в образователни платформи, са пряко свързани с тяхното креативно и логическо мислене. А особено когато интересът на малко дете (6-7-годишно) бъде насърчен към нещо полезно, което истински го вълнува, вероятността то да тръгне в грешната дигитална посока, е много по-малка.“, заявява от своите наблюдения Джулиана Василева, мениджър „Маркетинг и ПР“ на IT STEP и модератор на дискусията.

По отношение на здравословната връзка дете-родител всички представители са единодушни, че компютърните игри и устройства могат да спомагат за нея. „Ако детето вижда, че родителят има реален интерес към това, което то прави, това спомага за емоционалната свързаност. Навсякъде около нас има всякакви игри, конзоли и какво ли още не, което може истински да вълнува цялото семейство“, казва г-н Михайлов.

В заключение, всички представители се обединиха и около това, че едно от най-големите предимства на дигиталното пространство е, че дава възможност на децата да се развиват чрез инструменти, които така или иначе са свикнали да използват на ежедневна база. С бързи темпове и в мащабни размери. Имат достъп до огромна информация, но, голямото но е, че децата трябва да бъдат ограмотени от вкъщи, от училище, от образователни академии.

Ако може да се създаде една здравословна симбиоза между всичко изброено, дигиталното пространство далеч не е страшно, а е единствено в полза за децата.

IT STEP, Mindhub и Академия „Роботика“ са обединени и от участието си в градския фестивал Sofia Game Night, посветен на игрите в цялото им разнообразие. От организациите благодарят от сърце за тази възможност! Разгледайте всички интересни предстоящи събития от програмата на Sofia Game Night на 5-ти ноември.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *